home     Verkoopstrategie 4: Handelen uit kracht

Verkoopstrategie 4: Handelen uit kracht

Plaats een reactie

30 juni 2020 door Mark Teeuwissen

In deze eerste periode, de fases vanaf de aanmelddatum tot en met de piek, heb je de grootste kans op bezichtigingen van de grootste groep potentiele kopers. In deze fase bepaal jij als verkoper al snel de overige uitgangspunten en voorwaarden voor een verkoop.

Deze voorwaarden kunnen zijn:

  •  de uiteindelijke opleveringsdatum
  •  de duur van een financieringsvoorbehoud
  •  het wel of niet meeverkopen van roerende zaken
  •  de specifieke afspraken over bouwtechnische keuringen

De kopers in deze fase voelen een zekere druk, omdat ze weten dat er wellicht ook andere gegadigden in de markt zijn. Wellicht zijn ze deze andere woningzoekers al verschillende keren tegengekomen bij bezichtigingen van andere woningen. In een onderhandeling zijn ze dan vaak bereid om mee te gaan in de specifieke wensen en voorwaarden van  verkopers.

Het is 1 februari en het huis van Erik en Karin staat inmiddels zes weken te koop. Er is redelijk wat belangstelling. Karin krijgt een telefoontje van kijker Johan, die de dag daarvoor de woning bezichtigd heeft, met een goed bod op hun huis. Tevens vertelt Johan dat hij wel al op 1 juni over het huis wil beschikken, zodat hij in zijn vakantie kan gaan klussen in de woning. Erik en Karin willen zelf het liefst de sleuteloverdracht op 15 augustus hebben, omdat dat goed aansluit met de aankoop van hun nieuwe huis en Erik er geen zin in heeft om twee keer te moeten verhuizen. Dit is voor hem een harde eis. Omdat Johan vermoedt dat er op dit moment nog bezichtigingsaanvragen binnenkomen en er mogelijk meer geïnteresseerden zijn, zal hij, als hij het huis graag wil, de door Erik en Karin gewenste overdrachtsdatum sneller accepteren. Zij bepalen hier dus de definitieve verkoopdatum en handelen dus vanuit kracht.

Bij het handelen vanuit kracht voel jij je als verkoper gesterkt en zelfverzekerd. Je wordt door de hoeveelheid interesse voor je woning bevestigd in de aantrekkelijkheid daarvan. Hierdoor ben je in staat om beter voor je eigen belangen op te komen en weet je dat je zelf minder hoeft weg te geven in een onderhandeling. Je hebt de regie van je verkoop zelf in handen.

In het spel van kopen en verkopen zijn partijen vaak eerder bereid om concessies te doen op de voorwaarden van de transactie dan op de definitieve prijs. In fase kun je daar als verkoper je voordeel mee doen als je voor jezelf weet wat echt belangrijk is om uit een onderhandeling binnen te halen.

Nadenkertje

Beter vijf lage biedingen afwijzen dan geen bieding ontvangen

Deel Deel

Plaats reactie



Je reactie wordt beoordeeld vóór plaatsing
Je e-mailadres wordt niet zichtbaar gemaakt

Plaats reactie

Verkoopstrategie 4: Handelen uit kracht

Kinderwoning bouwpakketen van Ikea

Gelukkiger voelen in je buurtje door ....botanisch krijten.

Welk “verhaal” vertellen foto’s over jouw te koop staande woning

7 manieren om je in jouw huis gelukkiger te voelen, die je geen cent kosten.

De grote stad maakt niet (altijd) gelukkiger, wat dan wel?

Videokanaal Gelukkig Wonen

Vraag je kijkers om bij een bezichtiging hun schoenen uit te doen?

Voor- en nadelen van zelf kijkers ontvangen tijdens de openhuizendag

De diepere woonwensen van de gemiddelde koper

Waarom je huis in de winter in de verkoop zetten eigenlijk best wel slim is

Wie beschermt onzorgvuldige en ongedurige huizenkopers?

Extra geld verdienen met een verkoopbord in je tuin

Heeft Funda nog wel toekomst?

Voorbereiding voor een succesvolle NVM Open Huizen Dag