home     Welk “verhaal” vertellen foto’s over jouw te koop staande woning

Welk “verhaal” vertellen foto’s over jouw te koop staande woning

Plaats een reactie

5 december 2017 door Mark Teeuwissen

Als kopers je huis op het internet alvast virtueel gaan bekijken en de foto’s uitpluizen dan zullen ze ook meteen hun eerste mening gaan vormen. Ze zullen proberen de foto’s zo goed mogelijk te interpreteren om een totaalbeeld van je woning te krijgen. 

En dat wat ze niet goed kunnen zien, ook zelf in te vullen. Dat betekent dat ze aannames en veronderstellingen doen over hoe jouw huis er in het echt uitziet. En op basis daarvan besluiten of zij je woning aantrekkelijk genoeg vinden ze om een afspraak voor een bezichtiging te maken.

Ook het ontbreken van bepaalde foto’s kan voor kopers een belangrijk signaal zijn over kwaliteit, situatie of conditie van je woning en de omgeving. Dit is wat kopers dan zouden kunnen denken:

Geen foto van de voorkant

Kopers denken dan dat het huis er aan de buitenkant niet goed uitziet. Wellicht vermoeden ze dan achterstallig onderhoud, een verwaarloosde voortuin of een lelijke bouwvorm. Ook kunnen ze denken dat de buurt en het straatbeeld niet aantrekkelijk genoeg zijn om te laten zien. Bijvoorbeeld een hoog flatgebouw op de achtergrond, een bushalte of een straatlantaarn pal voor de deur, een enorme rotzooi in de tuin van de buren of een verzamelplaats voor kliko’s

Kijkers kunnen via Google Streetview alsnog proberen een blik in de straat te werpen, echter lang niet alle foto’s van Google Streetview zijn genomen op een fraaie zonnige dag waardoor je een aantrekkelijk plaatje krijgt. Veel foto’s zijn ook verouderd en geven geen goed beeld van de realiteit.

De voorkant van je huis is vaak ook de hoofdfoto, de eerste foto die getoond wordt op het internet. Het ontbreken van deze hoofdfoto geeft kopers te denken en er is dan een grote kans aanwezig dat ze het beeld zelf invullen met het een voor hen mogelijk onwenselijke situatie.

Veel foto’s van de voorzijde
Soms hebben verkopers de neiging om veel foto’s van de voorkant te plaatsen. Eerst enkele aanzicht foto’s, steeds genomen vanuit een andere hoek, dan foto’s van de straat in beide richtingen. Vervolgens een plaatje van het pad naar de voordeur, de voortuin zelf, het entree en daarna nog een foto van de voordeur en eventueel nog van de deurbel.

De meeste surfers op het internet zijn dan allang afgehaakt. Het duurt simpelweg te lang voordat ze uiteindelijk de echt belangrijke ruimtes van je huis zelf kunnen bekijken, zoals de woonkamer, keuken, badkamer en de slaapkamers. Daarnaast geven zoveel buitenfoto’s de indruk dat de buitenkant zelf het grootste pluspunt van je woning is en dat het aan de binnenkant wel niet veel zal voorstellen. 

De achterkant als hoofdfoto
Ook dit geeft te denken. Is de voorkant dan zo onaantrekkelijk? Daarnaast rijden kijkers vaak even langs een woning om te zien hoe het ligt en of het ze aanspreekt. De hoofdfoto is dan een herkenningspunt als ze door de straat rijden. De herkenbaarheid van je huis wordt teniet gedaan als je de achterzijde als hoofdfoto gebruikt. Dus is er het risico dat kijkers je woning voorbijrijden.

Geen foto van de keuken of badkamer
Dit zou geïnterpreteerd kunnen worden als: de keuken zal wel volledig verouderd zijn en niet de moeite waard zijn om te fotograferen. In hun gedachte zal je keuken wel compleet gerenoveerd moeten worden. De meeste kopers denken dat een nieuwe keuken tussen de €10.000,- tot € 15.000,- euro kost en ze zullen automatisch dit soort bedragen bij je vraagprijs optellen. Onbewust maak jij, door het niet plaatsen van een keuken foto, je woning veel duurder dan je huidige vraagprijs is. Hetzelfde geldt ook voor badkamers 

Laat altijd een foto van je keuken en je badkamer zien. Voor veel kopers is de aanwezige ruimte  belangrijker dan de feitelijke afwerking daarvan.

Fotograferen met een enorme groothoek

Kopers hebben het zo door als jij je woning met een te grote groothoeklens hebt gefotografeerd. Waarschijnlijk met de bedoeling om het veel groter te laten lijken dan dat het werkelijk is. De foto’s zie je dan kromtrekken in de hoeken en je deuren en andere horizontale elementen staan duidelijk scheef in beeld.

Slimme kopers hebben allang geleerd dat ze ook de tegels kunnen tellen (gemiddelde badkamertegels zijn 20x20 cm groot) om toch een indruk van de afmetingen in een ruimte te krijgen, maar voelen zich tegelijkertijd geïrriteerd over een verkeerde voorstelling van zaken.

Artist impressions
Vaak gebruiken projectontwikkelaars en bouwers de mogelijkheid om via digitale restyling of een artist impression een indruk te geven hoe een woning er aangekleed uit zou kunnen zien. Tegelijkertijd wek je de indruk dat de woning in de huidige staat niet veel meer is dan een casco huis die nog volledig gemoderniseerd en aangekleed dient te worden.

Dieren op de foto

Ik ben zelf een hondenliefhebber, maar snap dat veel kopers dat niet zijn. Toch vinden sommige verkopers het leuk om hun hond of kat prominent in beeld te zetten. Veel mensen hebben echter last van allergieën of vinden de geur van een huisdier onplezierig. Het idee dat een woning naar hond stinkt en dat je deze geur er lastig uitkrijgt of dat alle vloerbedekking vervangen zou moeten worden, zouden redenen kunnen zijn om jouw woning aan hen voorbij te laten gaan.

Alle verkoopfoto's vertellen, tot op zekere hoogte, het verhaal van jouw te koop staande woning. Zorg er dan ook voor dat dit een verhaal is dat jouw huis aantrekkelijk maakt en dus kopers verleid of aantrekt en zeker niet afschrikt. 

 

Nadenkertje

Hoe wil jij dat kopers naar jouw huis kijken?

Deel Deel

Plaats reactie



Je reactie wordt beoordeeld vóór plaatsing
Je e-mailadres wordt niet zichtbaar gemaakt

Plaats reactie

Welk “verhaal” vertellen foto’s over jouw te koop staande woning

7 manieren om je in jouw huis gelukkiger te voelen, die je geen cent kosten.

De grote stad maakt niet (altijd) gelukkiger, wat dan wel?

Videokanaal Gelukkig Wonen

Vraag je kijkers om bij een bezichtiging hun schoenen uit te doen?

Voor- en nadelen van zelf kijkers ontvangen tijdens de openhuizendag

De diepere woonwensen van de gemiddelde koper

Waarom je huis in de winter in de verkoop zetten eigenlijk best wel slim is

Wie beschermt onzorgvuldige en ongedurige huizenkopers?

Extra geld verdienen met een verkoopbord in je tuin

Heeft Funda nog wel toekomst?

Voorbereiding voor een succesvolle NVM Open Huizen Dag