De diepere woonwensen van de gemiddelde koper

25 januari 2021

Bij het verkopen van een woning kun je jezelf de vraag stellen: wat verkoop ik nou precies?

Gaat het om ‘de stenen’ of om de plek? Weet jij waarom iemand voor een bepaald type woning of juist voor die ene locatie kiest? Zijn het de eigenschappen van het huis óf zijn het de voordelen van de omgeving ervan, die de keuze van de gemiddelde koper bepalen?

Uit andere branches zijn de volgende voorbeelden bekend:

De vraag die je als verkoper aan jezelf moet stellen is dan ook: ‘Waar zijn mijn kopers naar op zoek?’ 

Diepere woonwensen

Kopers kiezen voor bepaalde huizen en locaties omdat ze daarmee specifieke wensen of behoeftes vervuld krijgen die op een veel dieper niveau liggen dan het alleen maar willen hebben van een ‘ander dak boven het hoofd’.

De zaken die kopers in een nieuwe woning zoeken zijn, bijna zonder uitzondering, allemaal positief gerichte factoren. Het gaat om persoonlijke voordelen die ze, door te gaan verhuizen, kunnen behalen ten opzichte van hun huidige woonsituatie.

Voorbeelden hiervan zijn:

Dus: weet jij welke waarden jij verkoopt wanneer je jouw huis op de markt zet? 

Als je kunt benoemen welke voordelen jouw huis heeft ten opzichte van de mogelijke huidige woonsituatie van de kopers, dan heb jij de belangrijkst troef in handen om van je kijkers kopers te maken.

Inspiratie

9 koopsignalen van kijkers herkennen tijdens je open huis

28 maart 2024

Door het herkennen van 9 koopsignalen van kijkers tijdens een bezichtiging of de Open Huizen Dag, kun je als verkoper het verkoopproces positief beïnvloeden. Van uitgesproken enthousiasme tot fluisterende gesprekken en het afzonderen in specifieke ruimtes; dit soort verschillende signalen onthullen de mate van interesse van de kijkers. Door deze subtiele hints te herkennen en te interpreteren, kun je als verkoper de interesse van potentiële kopers peilen en hen begeleiden naar de volgende stap in hun aankoopproces, terwijl je zelf de controle behoudt en de regie voert over de verkoop van jouw woning. De 9 koopsignalen waar je op kunt letten als verkoper: Ze vertellen het Ze kraken je huis af (ook dit kun je positief benutten) Ze vragen naar de opleveringsdatum Ze vragen naar de prijs Ze zijn nerveus Ze blijven ‘plakken’ Ze richten het alvast in Ze zonderen zich af Ze fluisteren

Welk ‘verhaal’ vertellen foto’s over jouw te koop staande woning

29 januari 2022

Als kopers je huis op het internet alvast virtueel gaan bekijken en inzoomen op de foto’s, krijgen ze hun eerste indruk van jouw huis. Ze zullen proberen de foto’s zo goed mogelijk te interpreteren en dat wat ze niet goed kunnen zien, vullen ze zelf in. Dit betekent dat ze zich een voorstelling maken van hoe jouw huis er in het echt uitziet. En op basis van deze informatie besluiten zij of jouw huis interessant genoeg is om te gaan bezichtigen.

Hoe verlagen van je vraagprijs met de Kaasschaafmethode je verkoop saboteert

06 februari 2023

  Als je de verkoop van je huis of appartement niet wil vlotten, kun je de vraagprijs verlagen. Vaak doen verkopers dit in de hoop dat ze hiermee een nieuwe doelgroep bereiken of om opnieuw onder de aandacht te komen. Dit verlagen gebeurt over het algemeen in kleine stapjes, ook wel de ‘Kaasschaafmethode’ genoemd. Door de prijs stukje bij beetje te laten zakken hopen de verkopers nog voldoende onderhandelingsruimte over te houden om toch nog tot een ‘mooie’ verkoopprijs te komen. In deze video wordt duidelijk dat verkopers die de Kaasschaafmethode toepassen, zichzelf voor de gek houden. Je ontdekt hoe ze met deze strategie de waarde van hun te verkopen huis ondermijnen waardoor ze uiteindelijk te vaak een driedubbel verlies moeten incasseren.  


Alle inspiratie