29 januari 2022
Als kopers je huis op het internet alvast virtueel gaan bekijken en inzoomen op de foto’s, krijgen ze hun eerste indruk van jouw huis. Ze zullen proberen de foto’s zo goed mogelijk te interpreteren en dat wat ze niet goed kunnen zien, vullen ze zelf in. Dit betekent dat ze zich een voorstelling maken van hoe jouw huis er in het echt uitziet. En op basis van deze informatie besluiten zij of jouw huis interessant genoeg is om te gaan bezichtigen.
Het ontbreken van bepaalde foto’s in de presentatie van je huis kan voor kopers een belangrijk signaal zijn over de kwaliteit, de situatie of de conditie van je woning en de woonomgeving. In dit blog vind je paar voorbeelden van wat kopers dan zouden kunnen denken.
Kopers kunnen denken dat het huis er aan de buitenkant niet goed uitziet. Dit zou kunnen betekenen dat er achterstallig onderhoud is, een verwaarloosde voortuin of een lelijke bouwvorm. Ook kunnen ze aannemen dat de buurt en dus het straatbeeld niet aantrekkelijk genoeg is om te laten zien. Bijvoorbeeld omdat er een hoog flatgebouw op de achtergrond aanwezig is, er een bushalte of een straatlantaarn pal voor de deur staat. Misschien is de tuin van de buren een enorme troep of grenst het huis aan een verzamelplaats voor kliko’s.
Slimme kijkers gebruiken Google Streetview om een beter beeld van de straat te krijgen. Echter lang niet alle foto’s van Google Streetview zijn genomen op een fraaie zonnige dag en hoeven de presentatie van je huis dus niet ten goede te komen. Veel foto’s zijn inmiddels verouderd en geven geen goed beeld van de realiteit.
De voorkant van je huis is vaak de ‘hoofdfoto’; de eerste foto die getoond wordt op Funda. Het ontbreken van deze belangrijke hoofdfoto zorgt ervoor dat kopers het beeld zelf gaan invullen waardoor er een kans aanwezig is dat jouw huis direct weggeklikt wordt.
Soms hebben verkopers de neiging om heel veel foto’s van de voorkant te plaatsen. Eerst enkele aanzicht foto’s, steeds genomen vanuit een andere hoek, dan nog foto’s van de straat zelf, in beide richtingen. Vervolgens een plaatje van het looppad naar de voordeur, de voortuin, het entree en daarna nog een keer een foto van de voordeur zelf en eventueel nog eentje van de deurbel.
De meeste woningzoekers op het internet zijn dan allang afgehaakt. Het duurt simpelweg te lang voordat ze uiteindelijk de echt belangrijke ruimtes van je huis kunnen bekijken. Dit zijn voor kopers de woonkamer, keuken, badkamer en de slaapkamers. Zoveel buitenfoto’s wekt de indruk dat vooral de buitenkant het grootste pluspunt van je woning is en dat het aan de binnenkant misschien weleens tegen kan vallen.
Ook dit geeft te denken. ‘Is de voorkant dan zo onaantrekkelijk?’ Daarnaast rijden kijkers vaak even langs een woning om te zien hoe het ligt en of het ze aanspreekt. De hoofdfoto van je huis werkt als een herkenningspunt voor kopers als ze door de straat rijden. Deze herkenbaarheid van je huis wordt teniet gedaan als je de achterzijde als hoofdfoto gebruikt. Er is dan een risico dat kijkers je woning voorbij rijden.
Dit zou geïnterpreteerd kunnen worden als: de keuken zal wel volledig verouderd zijn en niet de moeite waard zijn om te fotograferen. Een koper denkt dan meteen aan de verbouwingskosten omdat de keuken waarschijnlijk compleet gerenoveerd moet worden. De meeste kopers schatten de kosten van een nieuwe keuken tussen de €15.000,- tot € 20.000,-. Ze zullen dit soort bedragen vervolgens bij je vraagprijs optellen. Onbewust maak jij, door het niet plaatsen van een foto van je keuken, je woning daardoor veel duurder dan je huidige vraagprijs. Hetzelfde geldt voor badkamers.
Laat daarom altijd een foto van je keuken en je badkamer zien. Voor veel kopers is de aanwezige ruimte belangrijker dan de feitelijke afwerking daarvan.
Kopers hebben het zo door als jij je woning met een te grote groothoeklens hebt gefotografeerd. Waarschijnlijk is dat gedaan met de bedoeling om kamers en ruimtes veel groter te laten lijken dan dat ze werkelijk zijn. De wanden op de foto’s zie je dan kromtrekken in de hoeken en deuren en andere horizontale elementen staan duidelijk scheef in beeld.
Slimme kopers hebben ondertussen allang geleerd dat ze ook de tegels kunnen tellen (gemiddelde badkamertegels zijn 20x20 cm groot) om toch een indruk van de afmetingen in een ruimte te krijgen. Bovendien wekt het irritatie op als er een verkeerde voorstelling van zaken wordt gegeven door met een groothoek te fotograferen.
Vaak gebruiken projectontwikkelaars en bouwers de mogelijkheid om via digitale restyling of een artist impression een indruk te geven van hoe een woning er aangekleed uit zou kunnen zien. Tegelijkertijd wek je de indruk dat de woning in de huidige staat niet veel meer is dan een casco huis dat nog volledig gemoderniseerd en aangekleed dient te worden.
Ik ben zelf een hondenliefhebber, maar snap wel dat niet iedereen dat is. Toch vinden sommige verkopers het leuk om hun hond of kat prominent in beeld te zetten. Mensen die last van allergieën hebben of de geur van een huisdier onplezierig vinden, haken dan meteen af.
Kortom: alle verkoopfoto's vertellen, tot op zekere hoogte, een verhaal over jouw te koop staande woning. Zorg er dan ook voor dat dit een aantrekkelijk verhaal is en dat je daarmee kopers verleidt om een bezichtiging in te plannen in plaats van ze op voorhand al af te schrikken.
26 februari 2025
Op 8 februari kwamen bevlogen bewoners, professionals en organisaties samen tijdens de Ambassadeursmiddag van Mark op zoek naar Woongeluk. Een inspirerende middag vol inzichten, verbinding en concrete stappen om woongeluk in Nederland te vergroten. Woongeluk is geen toeval – het is iets waar je bewust aan kunt werken! Tijdens deze middag ontdekten deelnemers hoe een prettige woonomgeving en een sterk thuisgevoel bijdragen aan tevredenheid, welzijn en duurzame woonoplossingen. Wat stond centraal? De 7 Sleutels naar Woongeluk Praktische inzichten om woongeluk te versterken. De invloed van onze woonomgeving op geluk hoe bewoners én professionals hierop kunnen inspelen. Uitwisseling van ideeën en inspiratie Samen werken aan een woongelukkiger Nederland. Een van de hoogtepunten was het theatercollege van Mark Teeuwissen, waarin hij op energieke en inspirerende wijze het belang van woongeluk vertaalde naar de praktijk. Beleef de hoogtepunten van deze bijzondere middag in deze aftermovie! 📖 Wil je meer weten over de 7 Sleutels naar Woongeluk? Download mijn nieuwste e-book Sleutels naar Woongeluk 2025 via deze link: https://markteeuwissen.nl/woongeluk/ebook Abonneer voor meer inspiratie over woongeluk! #Woongeluk #Thuisgevoel #Ambassadeursmiddag #MarkOpZoekNaarWoongeluk
10 juni 2024
Nieuw of onbekend in een buurtje? Of overweeg je te verhuizen naar een straat of wijk waar je niemand kent? Hoe kom je dan achter de echte insider-informatie over een woonwijk of buurtje? Zijn er problemen of wonen er excentrieke of vervelende mensen?
26 februari 2025
Woongeluk als sleutel tot succes: Inspirerende middag voor professionals in de woningsector [HUIZEN], [26 februari] – Op zaterdag 8 februari kwamen professionals uit de woningsector, vastgoedontwikkeling en HR samen tijdens de Woongeluk Ambassadeursmiddag. Dit inspirerende evenement stond in het teken van de invloed van woongeluk op bewoners, medewerkers en organisaties. Onder leiding van woongeluk-expert Mark Teeuwissen kregen deelnemers nieuwe inzichten in hoe een prettige woonomgeving en een sterk thuisgevoel bijdragen aan tevredenheid, welzijn en duurzame woonoplossingen.