Onderhoud als signaal voor het ‘niet-zichtbare’ van je huis

19 augustus 2022

Veel verkopers vragen zich voordat ze hun huis in de verkoop zetten af: wat is slimmer? Wel of niet renoveren voor de verkoop?

Je kunt natuurlijk je huis in de huidige, soms hier en daar niet zo goede, staat verkopen. Dit is in de vraagprijs te verrekenen. Je weet immers niet wat de smaak van de toekomstige koper is.

Dit klinkt inderdaad als een valide argument om minder energie en geld te hoeven steken in het verkoop-klaar maken van je huis.

Veel makelaars zullen dit argument bevestigen. Maar realiseer je dat ze dit doen omdat ze de opdracht graag binnen willen halen. Bovendien weten ze dat verkopers vaak al met hun hoofd bij een nieuwe woning zitten en dat ze daar liever hun geld insteken. Dus als je aan een makelaar deze vraag stelt, krijg je al gauw een antwoord als: ‘We verkopen het wel zoals het er nu bijstaat. Je moet echt niet meer gaan investeren in een huis waar je weggaat.’

 

Maar of dit nu echt slim is…..?

De staat van afwerking van een te verkopen huis, heeft namelijk een belangrijke signaalfunctie voor potentiële kopers. Het vertelt, bewust en onbewust, veel over een huis, maar vooral ook over de mentaliteit van de huidige bewoners daarvan.

 

Desinteresse

Bijvoorbeeld als een verkoper niet de moeite heeft genomen om een kapotte toiletbril te vervangen of de leertjes van een lekkende kraan te vernieuwen. Dit soort mankementen zijn voor een potentiële koper meteen zichtbaar en daardoor leiden ze in veel gevallen tot de vraag: ‘Hoe zit het eigenlijk met het andere, reguliere onderhoud?’

Kopers kunnen er veel kritischer door worden. Ze zullen de woning aan een grondige inspectie willen onderwerpen. Bovendien wekt het wantrouwen over hoe het huis na de overeengekomen koop zal worden opgeleverd. Zal de tuin wel bijgehouden worden of wat zal er nog meer kapotgaan tot het moment van sleuteloverdracht?

Desinteresse is een zeer negatief signaal dat bij kopers geen vertrouwen zal wekken.

 

Kwaliteitssignaal voor overige werkzaamheden

Zichtbaar slecht uitgevoerd reparatiewerk of ‘doe-het-zelf’ badkamers en keukens kunnen voor vraagtekens zorgen bij de kwaliteit van de overige uitgevoerde werkzaamheden in huis. Zeker als bijvoorbeeld bij het tikken op de wandtegels in de douche of boven het bad een overduidelijke hol geluid te horen is. Kopers kunnen tijdens een bezichtiging niet alles constateren, maar argwaan kweken keert zich altijd tegen de verkopende partij.

 

Onzichtbare conditie

Het is dus van belang om ervoor te zorgen dat je huis in een zichtbaar goede conditie verkeerd bij de verkoop. Doe je dit niet, dan gaan kopers, ondanks dat je deze, nog te investeren, noodzakelijke kosten in de vraagprijs hebt verrekend, veel vragen stellen over technische aspecten van je woning. Terwijl bij een zeer verzorgd en goed onderhouden huis kopers er eerder vanuit gaan dat het met de onzichtbare conditie van de woning ook wel goed zal zitten. Ze zullen dan sneller een goed gevoel bij het huis krijgen en minder bezig zijn met  ‘zoeken’ naar redenen waarom het huis niet geschikt voor ze zou kunnen zijn. En een goed gevoel betekent een goede bieding en vice versa.

 

Sfeer-signalen

Let ook op ogenschijnlijke negatieve ‘sfeer-signalen’, zoals beschadigde of gaten in deuren. Deze kunnen de indruk geven dat er heftige ruzies in huis hebben plaats gevonden en dat er veel met deuren is gesmeten of tegenaan is geschopt.

 

Conclusie:

Slecht of matig onderhoud op slechts enkele, in jouw ogen minder belangrijke onderdelen van je huis, kan kopers al laten twijfelen aan de kwaliteit van de staat van je hele huis.
Mochten ze toch willen kopen, dan zal de bieding een stuk lager uitvallen omdat ze de kosten van achterstallig onderhoudswerk incalculeren in de aankoopprijs.

Dus steek tijd en geld in het optimaliseren van de conditie van je huis, ook al heb je er niet het toekomstige woongenot van, het zal zich altijd uitbetalen in een snellere verkoop en hogere verkoopprijs.

Inspiratie

Verkoopvalkuil: een te hoge vraagprijs voor je te koop staande huis

06 februari 2023

In deze podcast aflevering bespreek ik de risico's van het starten van de verkoop van je huis met een te hoge vraagprijs. Veel verkopers denken dat ze altijd nog kunnen zakken in prijs, maar dit is een vergissing. Deze strategie werkt meestal niet en kan uiteindelijk leiden tot een lagere verkoopopbrengst.  In de eerste weken van verkoop is er de meeste animo voor je huis en daarmee is de kans op verkoop in deze periode het grootst. Als de interesse wegebt, kan het helpen de prijs te verlagen, maar dit is niet altijd de beste optie voor succes. In deze podcast leg ik uit waarom het starten met een te hoge vraagprijs risicovol is en wat je kan doen als je je huis al in de verkoop hebt gezet met een te hoge vraagprijs.  De onderwerpen:  denkfout: we kunnen altijd nog zakken met de vraagprijs je beste verkoop- en marketing periode missen waarom verkopers, en makelaars, prijsverlagingen vaak lastig vinden meegezogen worden in een negatieve prijsspiraal risico van de ‘kaasschaafmethode’ alternatieve strategieën die wel werken met een schone lei beginnen  Besproken links: Uitlegvideo De kaasschaaf methode Het boek: ‘jehuisverkoopjezo!’

Hoe verlagen van je vraagprijs met de Kaasschaafmethode je verkoop saboteert

06 februari 2023

  Als je de verkoop van je huis of appartement niet wil vlotten, kun je de vraagprijs verlagen. Vaak doen verkopers dit in de hoop dat ze hiermee een nieuwe doelgroep bereiken of om opnieuw onder de aandacht te komen. Dit verlagen gebeurt over het algemeen in kleine stapjes, ook wel de ‘Kaasschaafmethode’ genoemd. Door de prijs stukje bij beetje te laten zakken hopen de verkopers nog voldoende onderhandelingsruimte over te houden om toch nog tot een ‘mooie’ verkoopprijs te komen. In deze video wordt duidelijk dat verkopers die de Kaasschaafmethode toepassen, zichzelf voor de gek houden. Je ontdekt hoe ze met deze strategie de waarde van hun te verkopen huis ondermijnen waardoor ze uiteindelijk te vaak een driedubbel verlies moeten incasseren.  

Voortuin inrichten als buffer voor inkijk en uitzicht

18 december 2022

Hoeveel inkijk je huis heeft, en dus hoe jij je privacy ervaart, maar ook wat je uitzicht is, wordt allemaal bepaald door de buitenruimte voor je huis. De voortuin of de stoep voor je huis is de belangrijkste bufferzone die jou, in je huis, beschermt tegen de buitenwereld. Maar liefst 40% van de Nederlanders geeft aan onvoldoende buitenruimte hebben. Dit betekent dat al deze mensen niet aan hun oer-menselijke behoefte kunnen voldoen van het hebben van voldoende ‘uitzicht’ en ‘schuilplek’; het kunnen ‘kijken.… zonder zelf gezien te worden’. Deze video gaat over hoe je met weinig middelen meer privacy kunt creëren aan de voorkant van je huis. Hoe je ervoor kunt zorgen dat jij zowel ‘uitzicht’ als een ‘schuilplek’ hebt waardoor je je, net als de oermens, ongestoord thuis kunt voelen op de plek waar je woont.


Alle inspiratie