19 augustus 2022
Veel verkopers vragen zich voordat ze hun huis in de verkoop zetten af: wat is slimmer? Wel of niet renoveren voor de verkoop?
Je kunt natuurlijk je huis in de huidige, soms hier en daar niet zo goede, staat verkopen. Dit is in de vraagprijs te verrekenen. Je weet immers niet wat de smaak van de toekomstige koper is.
Dit klinkt inderdaad als een valide argument om minder energie en geld te hoeven steken in het verkoop-klaar maken van je huis.
Veel makelaars zullen dit argument bevestigen. Maar realiseer je dat ze dit doen omdat ze de opdracht graag binnen willen halen. Bovendien weten ze dat verkopers vaak al met hun hoofd bij een nieuwe woning zitten en dat ze daar liever hun geld insteken. Dus als je aan een makelaar deze vraag stelt, krijg je al gauw een antwoord als: ‘We verkopen het wel zoals het er nu bijstaat. Je moet echt niet meer gaan investeren in een huis waar je weggaat.’
De staat van afwerking van een te verkopen huis, heeft namelijk een belangrijke signaalfunctie voor potentiële kopers. Het vertelt, bewust en onbewust, veel over een huis, maar vooral ook over de mentaliteit van de huidige bewoners daarvan.
Bijvoorbeeld als een verkoper niet de moeite heeft genomen om een kapotte toiletbril te vervangen of de leertjes van een lekkende kraan te vernieuwen. Dit soort mankementen zijn voor een potentiële koper meteen zichtbaar en daardoor leiden ze in veel gevallen tot de vraag: ‘Hoe zit het eigenlijk met het andere, reguliere onderhoud?’
Kopers kunnen er veel kritischer door worden. Ze zullen de woning aan een grondige inspectie willen onderwerpen. Bovendien wekt het wantrouwen over hoe het huis na de overeengekomen koop zal worden opgeleverd. Zal de tuin wel bijgehouden worden of wat zal er nog meer kapotgaan tot het moment van sleuteloverdracht?
Desinteresse is een zeer negatief signaal dat bij kopers geen vertrouwen zal wekken.
Zichtbaar slecht uitgevoerd reparatiewerk of ‘doe-het-zelf’ badkamers en keukens kunnen voor vraagtekens zorgen bij de kwaliteit van de overige uitgevoerde werkzaamheden in huis. Zeker als bijvoorbeeld bij het tikken op de wandtegels in de douche of boven het bad een overduidelijke hol geluid te horen is. Kopers kunnen tijdens een bezichtiging niet alles constateren, maar argwaan kweken keert zich altijd tegen de verkopende partij.
Het is dus van belang om ervoor te zorgen dat je huis in een zichtbaar goede conditie verkeerd bij de verkoop. Doe je dit niet, dan gaan kopers, ondanks dat je deze, nog te investeren, noodzakelijke kosten in de vraagprijs hebt verrekend, veel vragen stellen over technische aspecten van je woning. Terwijl bij een zeer verzorgd en goed onderhouden huis kopers er eerder vanuit gaan dat het met de onzichtbare conditie van de woning ook wel goed zal zitten. Ze zullen dan sneller een goed gevoel bij het huis krijgen en minder bezig zijn met ‘zoeken’ naar redenen waarom het huis niet geschikt voor ze zou kunnen zijn. En een goed gevoel betekent een goede bieding en vice versa.
Let ook op ogenschijnlijke negatieve ‘sfeer-signalen’, zoals beschadigde of gaten in deuren. Deze kunnen de indruk geven dat er heftige ruzies in huis hebben plaats gevonden en dat er veel met deuren is gesmeten of tegenaan is geschopt.
Slecht of matig onderhoud op slechts enkele, in jouw ogen minder belangrijke onderdelen van je huis, kan kopers al laten twijfelen aan de kwaliteit van de staat van je hele huis.
Mochten ze toch willen kopen, dan zal de bieding een stuk lager uitvallen omdat ze de kosten van achterstallig onderhoudswerk incalculeren in de aankoopprijs.
Dus steek tijd en geld in het optimaliseren van de conditie van je huis, ook al heb je er niet het toekomstige woongenot van, het zal zich altijd uitbetalen in een snellere verkoop en hogere verkoopprijs.
26 februari 2025
Op 8 februari kwamen bevlogen bewoners, professionals en organisaties samen tijdens de Ambassadeursmiddag van Mark op zoek naar Woongeluk. Een inspirerende middag vol inzichten, verbinding en concrete stappen om woongeluk in Nederland te vergroten. Woongeluk is geen toeval – het is iets waar je bewust aan kunt werken! Tijdens deze middag ontdekten deelnemers hoe een prettige woonomgeving en een sterk thuisgevoel bijdragen aan tevredenheid, welzijn en duurzame woonoplossingen. Wat stond centraal? De 7 Sleutels naar Woongeluk Praktische inzichten om woongeluk te versterken. De invloed van onze woonomgeving op geluk hoe bewoners én professionals hierop kunnen inspelen. Uitwisseling van ideeën en inspiratie Samen werken aan een woongelukkiger Nederland. Een van de hoogtepunten was het theatercollege van Mark Teeuwissen, waarin hij op energieke en inspirerende wijze het belang van woongeluk vertaalde naar de praktijk. Beleef de hoogtepunten van deze bijzondere middag in deze aftermovie! 📖 Wil je meer weten over de 7 Sleutels naar Woongeluk? Download mijn nieuwste e-book Sleutels naar Woongeluk 2025 via deze link: https://markteeuwissen.nl/woongeluk/ebook Abonneer voor meer inspiratie over woongeluk! #Woongeluk #Thuisgevoel #Ambassadeursmiddag #MarkOpZoekNaarWoongeluk
10 juni 2024
Nieuw of onbekend in een buurtje? Of overweeg je te verhuizen naar een straat of wijk waar je niemand kent? Hoe kom je dan achter de echte insider-informatie over een woonwijk of buurtje? Zijn er problemen of wonen er excentrieke of vervelende mensen?
26 februari 2025
Woongeluk als sleutel tot succes: Inspirerende middag voor professionals in de woningsector [HUIZEN], [26 februari] – Op zaterdag 8 februari kwamen professionals uit de woningsector, vastgoedontwikkeling en HR samen tijdens de Woongeluk Ambassadeursmiddag. Dit inspirerende evenement stond in het teken van de invloed van woongeluk op bewoners, medewerkers en organisaties. Onder leiding van woongeluk-expert Mark Teeuwissen kregen deelnemers nieuwe inzichten in hoe een prettige woonomgeving en een sterk thuisgevoel bijdragen aan tevredenheid, welzijn en duurzame woonoplossingen.